Nye BNI grupperFinn en ledig BNI gruppeGullklubbenPresseNettverkstip

 

 

 

Nettverkstip fra BNI

Her får du noen av våre beste tips for hvordan du skal lykkes med å utvidet de forretningsnettverk. Følg oss gjerne på på Facebook eller Linkedin der vi deler kunnskap og nettverkstips gjevnlig. Du kan også gå inn på vår Nordiske hovedside rundt nyheter på mynewsdesk for mer tips. 


Her er de 5 raskeste måtene å få fler referanser!


1. Avtal og gjennomfør 121 møter. Det finnes en helt klar sammenheng mellom fysiske møter og forretning. Så for å åpne "kranen" er det viktig å booke møter med de andre i ditt nettverk.
2. Tydeliggjør dine forretnings- og ekspert-område. Mange av oss snakker om alle mulige saker som få forstår. Slutt med det- oversett dette til kunde-nytte, og konkretiser så kommer referansene.
3. Reduser risikoen. Vår menneskelige drivkraft styres fra sjansen for å vinne kontra det å mislykkes, og risikoen for å mislykkes veier tungt for mange av oss... Så selv om andre i ditt nettverk skulle kunne gi deg en referanse, kan de holdes tilbake av følelsen og risken for å gi deg en referanse. Er det helt klar og tydelig på hva som kommer til å skje om du får en referanse (f.eks. hvordan du kontakter kunden, hva, hvilke påstander du vil komme med) minsker du radikalt risikoen, og øker sjansene betydelig.
4. Gjør det lettere å gi deg en referanse. Gjør ditt søk som ligger tidligere i salgsprosessen, så får du flere napp. Høres vanskelig ut? Her er ett eksempel: Du elsker styreverv/oppdrag, men har bare fått en slik referanse. Men om du istedenfor søker etter spennende vekstselskaper for å høre hvordan de jobber (gi navn på selskapene), blir det lettere for deg å få referanser. Etter det er det selvfølgelig din jobb å få det til å bli en fremtidig forretningsmulighet når de om en stund skal ta inn eksterne styrere-ledere tenker på... deg!
5. Sist men ikke minst... det mest effektive, grunnleggende tipset som er litt mer langsiktig, men er basisen for alt- gi en referanse selv. Gi en referanse til noen i ditt nettverk, og følg de opp slik at de får sjansen til å gi deg en tilbake.


Fem tips for å forsterke dit personlige varemerke!

Alle prater om personlig varemerke og synes å være enige om at dette er viktig. Men hva gjør du konkret for å bygge et sterkt og positivt ladet varemerke? Her skal du få fem enkle men effektive teknikker:
1. Engasjer deg – unngå å være en tilskuer – bli en spiller i stedet. Folk legger merke til de som er med og bidrar.
2. Vær en positiv kraft. Alle vet hva som er feil, bli en av dem som poengterer og fremhever det som er bra i stedet.
3. Fokuser på å hjelpe til. Den du hjelper og støtter i dag kan bli morgendagens beslutningstaker.
4. Våg å si din mening – er noe ikke ok, så er det ikke ok. Gjennom å vise at du har egne verdinormer og at de er viktige for deg så viser du at du er en person andre kan stole på når de har behov for råd.
5. Lever! Verden er full av drømmere som har store planer for fremtiden, men det som settes pris på av de rundt deg er om du holder det du lover (eller enda bedre) til riktig tid, om og om igjen. Walk the talk!


Hvordan blir du månedens nettverksbygger? Her er 6 raske tips

1. Vær tilstede i møtene – det gjør det enkelt å kunne ta imot dine team kollegers søk.
2. Skriv ned søkene som kommer i møtet i selve møtet.
3. Si hvem du kan hjelpe og med hvilken referanse.
4. Når du kommer på kontoret så noter disse i din kalender eller CRM system.
5. Forsøk å ringe dem ila 2 uker.
6. Planlegg din referanse samtale i tilknytning til din ordinære virksomhet om mulig, det sparer mye tid, det gjør at samtalen flyter lettere og det blir mer naturlig å anbefale en kollega i teamet ditt.


Lurer du på hvordan du skal invitere gjester til BNI teamet ditt? Her kommer tips på hvordan du kan lykkes!

1. Ha alltid BNI i bakhodet når du treffer mennesker; på mingletreff og messer, i andre nettverk, på fest, venner, naboer, på treningsstudioet, etc. Ja. Faktisk overalt!
2. Let aktivt etter spesifikke personer som din bedrift ønsker å komme i kontakt med; bland potensielle kunder, på LinkedIn, Facebook etc. En invitasjon til et BNI møte blir ofte innfallsporten til videre kontakt!
3. Lytt til andre medlemmers søk og ha disse i tankenenår du inviterer. Det mest perfekte vil jo være å ta med personen som det er søkt om, slik at din nettverkskollega kan booke møte direkte på BNI treffet.
4. Savnes en spesifikk bransje som du vil ha inn i teamet, ha en oppsøkende strategi. Let aktivt opp potensielle forretningsforbindelser og forklar for dem at en plass i nettverket er blitt ledig. Tilby en ekslusivitet og attraktiv mulighet helt enkelt.
5. Til slutt – Hvordan gjør man når man inviterer? Jeg tror på å gjøre det kort. Spør om den det gjelder er interessert i å treffe et 30-talls forretningsfolk fra ulike bransjer på et nettversktreff. Alle er interrresert i å gjøre forretninger! Hvem takker nei til det?
Bestem deg for i det minste å invitere med en person hver uke. Det lykkes kanskje ikke alltid, men om alle har denne målsettingen kan vi fortsette å ha mange gjester og skape bra møter.


Bruker du LinkedIn for forberede dine SØK? Her kommer tips til hvordan du lykkes med dette

1. Velg noen i teamet ditt og ser om de har fått noen anbefalinger på LinkedIn. Har de fått anbefalinger, så har de en bra relasjon – da kan du søke denne kontakten.
2. Sør på ønsket bransje og sted i LinkedIn, sjekker ut interessante personer og ser om noen i ditt team har kontakt – har de det så kan du søke etter dem.
3. Før møtet sjekker du alltid hvilke gjester som kommer, sjekker deres kontaktnett via LinkedIn og siden søker du etter de av gjestene som du ønsker å treffe mer.
4. Ta alltid med navn, selskap og hvorfor du vil treffe dette selskapet i dine søk.
5. Det er viktig å ikke bare søke og stoppe der. Forvente at dine teamkollegaer ringer omgående. Har du ikke fått noe svar innen neste møte så spør du hvorfor det ikke har hent noe. Får du ikke svar på to uker så gjentar du søket.